NIE WIESZ JAK ZACZĄĆ? SPRÓBUJ 50%RAW

#50% raw #raw guide

Zrzut ekranu 2016-07-10 o 23.01.12

W sieci i książkach znajdziesz wiele zalet diety raw food w wegańskiej odsłonie, ale pozyskiwane informacje nie idą często z praktyką, bowiem większość raw guru jawi się jako idealni bogowie, bez napadów, zmarszczek i powodów do zmartwień, gardzących termicznie naruszonym pożywieniem … Pragniesz ich doścignąć, ale po miesiącu wycofujesz się z gry. Nie urodziłaś się małpą, aby żuć tylko liście z drzewa! Każda wymówka jest dobra, aby zatuszować swoją porażkę …

Jedzenie ugotowane / usmażone / upieczone uzależnia, tak jak cukier, papierosy i kawa. W nadmiarze szkodzi, może nie twojemu podniebieniu, ale zdrowiu i samopoczuciu. Przez lata nie potrafimy znaleźć źródła naszych lęków, schorzeń i chorób, bo lekarze nie wiążą diety z samo uzdrawiającymi predyspozycjami ludzkiego ciała. Od niemowlęcych lat podawany jest nam pokarm martwy w formie kaszek, gerberków i chrupek z mlekiem od matki-krowy. Krąg niezaprzestanie trwa, bo łodygi i nasiona są zbyt hippie i anorektyczne. Nikt nie chce dzieci głodzić i katować. Tylko medal ma dwie strony i w ten sam sposób witarianin może odbierać innych metody.

Przypuszczam, że urodziłaś się w takiej rodzinie, gdzie cukierniczka zawsze musiała być pełna, a na śniadanie jadłaś mleko z białą bułką. Dojrzałaś i usamodzielniłaś się. Chcesz mieć kontrolę nad zdrowiem. Pragniesz poprawić jakość życia jedząc więcej surowych roślin. Wspaniała decyzja! Jedynym problemem jest tęsknota do ulubionych potraw, które są tanie, dają chwilowe poczucie sytości ( i senności ) i gościły w twoim życiu przez 10-30 lat. Zamiast rzucać się na głęboką wodę, stresując się brakiem perfekcyjności na talerzu, wypróbuj metodę małych kroczków i od dziś wprowadź zasadę 50% raw!

50% RAW = 50% SUMY KALORII W CIĄGU DNIA

Kiedy rozmawiamy o procentach na witarianiźmie, mamy na myśli liczę spożytych kalorii pochodzących z surowych roślin ( w przypadku weganizmu ). Nie namawiam do liczenia kalorii w celu ich zaniżania i trzymania w ryzach, bo owoce, warzywa, liście, nasiona i orzechy mogą być jedzone bez limitów! Jednak początkujący z pomocą ich kontrolowania łatwiej zauważą, czy nie spożywają ich za mało!

Przykładem niech będzie liczba 2000 i 1500 kalorii spożytych w ciągu dnia. Dzielimy obie liczby na pół i otrzymujemy: 1000 i 750! Zjadasz 1000 lub 750 kalorii „gotowanego” pożywienia i drugie tyle z żywego, niepoddanego obróbce termicznej! Oczywiście możesz zjeść więcej, w zależności od uczucia głodu, zapotrzebowania na składniki odżywcze, tryb życia i wiek. Nastolatka potrzebuje więcej, bowiem się rozwija, niż osoba w podeszłym wieku.

Przykładowe menu min. 1000 kalorii raw

Truskawkowe avo smoothie – 554 kalorie

Roszponka z gruszką – 544 kalorie

Przykładowe menu min. 750 kalorii raw

Silnie oczyszczające zielone smoothie – 450 kalorie
Japońska sałatka morska – 280 kalorii
Zrzut ekranu 2016-07-12 o 00.08.03

Polecam używać cronometer, kiedy nie jesteś pewna, czy nie zjadałaś dziś za mało surowizny. Po kilku miesiącach zaczniesz już intuicyjnie dobierać pokarmy, a także z czasem odważysz się sięgnąć po więcej … Twoje zdrowie i samopoczucie jest najważniejsze. Nie opinia innych znawców tematu, którzy lubią przekomarzać się na różnych grupach lub startować w wyścigach, kto spożywa więcej procentów z warzyw i owoców. Nie rozglądaj się za innymi, zwłaszcza ludzi z internetu, bowiem wielu z nich kłamie, aby się dowartościować. Zaufaj naturze i intuicji. Pamiętaj, że cały wysiłek ze zdrowym odżywianiem pójdzie w niepamięć, jeśli drugą ilość kalorii zapełnisz zwykłymi kupnymi lodami, ciastkami, fast foodem z tablicą Mendelejewa, białym cukrem i oczyszczoną mąką. Jeszcze czasami mogę przymknąć na to oko i pozwolić, ale nie codziennie! Zamiast mrożonych frytek – potnij ziemniaki w paski i upiecz w piekarniku, burgera zrób z grzybów portobello, ugotuj kaszę jaglaną lub jęczmienną, ryż lub coś równie prostego i naturalnego!