RODZAJE WITARIAN

#raw guide #rodzaje witarian

RODZAJEWITARIANIZMU

Witarianie to osoby odżywiające się głównie surowym, świeżym, nie przetwarzanym w wysokich temperaturach pożywieniem.

Witarianinem może zostać każdy obywatel. Jeśli ponad 70% kalorii dziennego zapotrzebowania pochodzi z surówki, trzymasz z nami.


Witarianie – Wegetarianie mogą spożywać niepasteryzowane mleko i sery z niego wykonane, a także jajka i miód.

Witarianie – Paleo spożywają dodatkowo surowe mięso i wszystko inne, co pełza po świecie. Mięso możesz jeść nie będąc paleo.

Witarianie na diecie wegańskiej spożywają już tylko rośliny i nic pochodzenia odzwierzęcego. Ten rodzaj jest najpopularniejszy.


Jednak i tu zaczynają się podziały, niczym niegdyś plemion walczących ze sobą o władzę i przetrwanie.

Witarianie odżywiający się różnorodnie, kierujący się intuicją przy wyborze pożywienia. Spożywający różnego rodzaju rośliny. Witarianie przestrzegający ściśle rozpisek nie łączenia pokarmów np. owoców z orzechami. Osoby propagujące posiłki składające się z jednego rodzaju owocu, albo bazujący na małych porcjach pożywienia i głodówkach, w kontraście do ludzi spożywających po 3-5 tysięcy kalorii i spalających połowę na intensywnych ćwiczeniach. Wielbiciele kiszonek i napojów fermentowanych. Współcześni naśladowcy Esseńczyków lub zwolennicy gotowców ze sklepu. Suszący w dehydratorze, kontra przeciwnicy sprzętów elektrycznych i stalowych ostrzy. Poszukiwacze dzikiej zieleniny i ziół.

Nie ma jednego schematu, który pasuje do każdego. Wybierz to, co ci służy i odpowiada. Zaryzykuj i eksperymentuj. Dostosuj dietę witariańską do twojego stylu życia, ulubionych warzyw i owoców.


Frutarianie to osoby, które odżywiają się wyłącznie owocami ( sporadycznie nasionami i orzechami ). Ich filozofia początkowo wywodziła się z tego, że taki pokarm nie krzywdzi i nie niszczy roślin. Zrywamy to, co jest dla nas przeznaczone. Owoc i tak musi spaść na ziemię, a nasiona, które wydalimy rozniosą się po świecie i dadzą nowe życie. Skrajny frutarianizm neguje spożywanie nawet orzechów i nasion. Polecam wywiad z frutarianką Raw Gosią, który ukazał się na łamach bloga w zeszłym roku.

Witarianie 811 – 80% węglowodanów 10% tłuszczy 10 % białka – odżywiają się w owocami i zieleniną. Spożywają orzechy i nasiona sporadycznie, w bardzo niewielkich ilościach, aby nie przekraczać zalecanej dziennej dawki 10%. Oba rodzaje często przecierają swoje szlaki, tworząc nowe odgałęzienia.

Witarianie HCLF – High Carb Low Fat –  bazują na owocach i niewielkiej ilości zieleniny. Są na granicy frutarianizmu. Nie spożywają dodatkowego tłuszczu z nasion, awokado, czy orzechów. Z tego nurtu wywodzi się Raw Till 4.


Sproutarianie odżywiają się głównie wyłącznie kiełkami roślin, ale do tej pory nikogo takiego nie spotkałam. Może już wymarli.

Są też Liquidarianianie, którzy bazują na smoothies i sokach, czyli pokarmie płynnym.

Juicearianie bazują na świeżo wyciskanych, surowych sokach. Nie dożywotnio, ale na czas oczyszczania.