CZYM SŁODZIĆ NA WITARIAŃSKIEJ DIECIE?

#cukier #czym słodzić #karob #lucuma #mesquite #miód #raw guide #sok z klonu #sok z trzciny cukrowej #stewia #suszone owoce #świeże daktyle #świeże owoce #woda daktylowa #woda kokosowa

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Na blogu lubię promować naturalne produkty, dlatego moja lista będzie znacznie uboższa, niż u innych witarian. Niektórzy przymykają oko na ugotowany syrop klonowy, czy chemicznie preparowany ksylitol, ale to hipokryzja. W moich odczuciach, słowo „naturalny”, oznacza produkt, który nie został przetworzony przez człowieka. Wysokie temperatury zmieniają struktury i wzory chemiczne naturalnych cukrów zawartych w roślinach. Tworzy się nowsze, przeważnie słodsze i trwalsze, a jednocześnie obce dla organizmu syropy i kryształy. Każdy producent marzy o zysku, a więc jest wstanie przekupić lekarzy, naukowców i prasę, by zdobyć rozgłos i wielką reklamę. Nim zaryzykujesz – Zawsze zadaj sobie pytanie, jak to zostało zrobione? Jak to zakonserwowano przed zepsuciem? Czy jesteś sam wstanie to zrobić w domu? Jeśli łakniesz cukru jesteś uzależniona, masz niedobory wapnia lub pasożyty.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

1.  SUROWY, NIEPASTERYZOWANY MIÓD 

Nektar z kwiatów, który mogę nazwać surowym jest czysty, nieogrzany, niepasteryzowany i nieprzetworzony! Tylko taki zachowa wszystkie właściwości zdrowotne, żywe enzymy i składniki odżywcze!

Występuje w postaci płynnej ( ciekłej ) lub stałej (krem). Z czasem, ten pierwszy się krystalizuje. Dostaniesz go w jasnym, nieprzezroczystym, bądź mlecznym odcieniu złota. Bywają też brązowe. Wszystko jest uzależnione od rodzaju pyłku kwiatów. Pszczoły zbierają go i przerabiają na słodzik. Nie jesteś więc w stanie sprawdzić po kolorze, czy fakturze, czy miód jest faktycznie niepasteryzowany! Na pewno w zwykłym supermarkecie go nie dostaniesz. W rolę wchodzi lokalna pasieka, ewentualnie internet.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

2. SPROSZKOWANY MESQUITE – JADŁOSZYN BAZIOWATY 

Mało popularny słodzik, ale bardzo wartościowy i naturalny! Ma słodki, orzechowo karmelowy posmak. Mesquite to roślina strączkowa, rodem z Ameryki Południowej i południowo-zachodnich Stanów Zjednoczonych. Indianie suszyli jej strąki, a następnie mielili na mąkę. Jest bogaty w białko, ma niski IG i szybko rozpuszczalny błonnik. Nie ma w nim glutenu, ale w zamian znajdziesz sporą dawkę wapnia, żelaza, lizyny, manganu, cynku i potasu.

1zielonastewia

3. ZIELONE LIŚCIE STEWII 

Stewia to roślina, która posiada 150 razy słodszy smak od rafinowanego, białego cukru. W listkach znajdziecie stewiozydom, rebaaudiozydom i dulkozydom, które odpowiadają za tą słodycz. Prócz tego zawiera też: białka, wapń, potas, magnez, żelazo, chrom, mangan, selen, krzem, kobalt, cynk. Powinnam jeszcze wymienić witaminy B, witaminę C, beta-karoten i bardzo cenny chlorofil! Powinnaś jeść ją w świeżej, surowej postaci, a jeśli masz z tym problem to kupić suszoną i zmielić na pył. Jeśli masz ogródek, to koniecznie kup sadzonki i zasadź ją pod swoim domem!

1daktylowy

4. DOMOWEJ ROBOTY SYROP DAKTYLOWY RAW

Na moim blogu znajdziesz prosty i szybki przepis na naturalny syrop daktylowy, który zastąpi agawę, cukier i miód. Najkorzystniej dla ciebie, aby daktyle były z certyfikowanych źródeł, bowiem siarka jest złowrogą bohaterką – zabija witaminy.

5. SPROSZKOWANY OWOC LUCUMY 

Ususzony i sproszkowany owoc lucumy. Żółty kolor zawiera beta karoten, a po za tym to wysokie źródło żelaza. Słodzik zawiera niski indeks glikemiczny i kojarzy się w smaku z karmelem.

6. SPROSZKOWANY OWOC CHLEBA ŚWIĘTOJAŃSKIEGO – KAROB

Suszone strączki karobu, jak i jego sproszkowana forma ma delikatny, słodki posmak. Karob zazwyczaj kojarzy się nam ze zdrowszą alternatywą dla czekolady, ale to także źródło: białka, witaminy A, witaminy B2, witaminy B3, witaminy D, wapnia, fosforu, potasu, magnezu, żelaza, manganu, baru, miedzi i nikielu.

7. WODA DAKTYLOWA

Aby przygotować wodę daktylową, która zastąpi większość kupnych syropów, należy namoczyć na minimum 8 godzin organiczne, niesiarkowane daktyle.

8. ŚWIEŻE DAKTYLE – RÓŻNE ODMIANY

Te, które trafiają do naszego kraju są lepkie, kremowe i bardzo słodkie. Trzymaj je w chłodnym miejscu, bo szybko się psują. Zwracaj uwagę, czy w miąższu nie ma robaków.

9. ŚWIEŻE I SUSZONE OWOCE

Tylko świeże owoce zawierają cukry, które nie wyrządzają nam żadnych szkód. Wbrew powszechnej opinii, nie zamieniają się w oponkę na brzuchu, więc możesz spożywać ich zdecydowanie więcej, niż jedno jabłko dziennie. Suszone owoce są pozbawione wody, a więc stężenie cukru wzrasta, co w nadmiarze może powodować szkody w uzębieniu, dlatego lepiej z nimi nie przejadać. Siarkowane owoce są wyjałowione z witamin i minerałów.

10. ŚWIEŻY SOK Z TRZCINY CUKROWEJ

Świeży sok jest zdecydowanie bardziej słodki, niż znany nam cukier w kryształkach, czy wszelkiego rodzaju melasy i słody. Dostępny w krajach azjatyckich i afrykańskich.

11. SOK Z DRZEWA KLONOWEGO

Świeży sok z klonu jest równie słodki, co ugotowany syrop klasy C, ale zawiera zdecydowanie więcej wartości odżywczych. Niestety nie jest trwały i jak wszystko, co świeże, szybko fermentuje.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

12. ŚWIEŻA WODA KOKOSOWA

Woda kokosowa z wnętrza młodego kokosa tajskiego jest naprawdę słodka. Butelkowana musi mieć oznakowanie, że jest raw ( kolor zmienia się na różowy po kilku dniach ) i mieć krótką datę ważności. W innym przypadku jest gotowana, zakwaszana kwaskiem cytrynowym, dosładzana lub przygotowana z koncentratu naszpikowanego konserwantami.